
A coaching
A coaching a coach és az ügyfél (más néven coachee) közötti együttműködés, amelynek célja az ügyfél személyes és szakmai fejlődésének elősegítése. A coach különböző technikákat és eszközöket használ, hogy segítsen az ügyfeleknek tisztázni céljaikat, azonosítani az akadályokat és cselekvési terveket kidolgozni a kívánt eredmények elérése érdekében.
A coaching célja az egészséges, de bizonyos nehézségekkel küzdő vagy akár csak önmagukat egyes területeken fejleszteni kívánó embereknek, szervezeteknek való segítségnyújtás.
A coach a coaching során nem ad közvetlenül tanácsot. Kérdéseivel, alkalmazott technikáival segíti hozzá az ügyfelét (a coachee-t) a válaszok megtalálásához. A jelen megoldandó feladataira és a jövőben megvalósuló megoldásokra koncentrál. Kivitelezése történhet személyesen és online formában is.
A közös munka megkezdésének feltétele a szerződéskötés, mely tartalmazza minden érintett felelősségi körét.
A szerződés tartalmazza a coaching kapcsolat tartalmára, menetére és körülményeire vonatkozó legfontosabb feltételeket. A coach felelőssége, hogy ügyfeleivel és megbízóival egyértelmű megállapodásokat vagy szerződéseket kössön és azokat tiszteletben tartsa. A megállapodás során kiemelten fontos, hogy egyértelmű legyen a szolgáltatás tartalma és az ellentételezés (fizetés) feltételei. A munka megkezdése előtt a coachnak szükséges meggyőződnie arról, hogy az ügyfél teljes mértékben megértette a coaching szerződés jellegét, feltételeit és körülményeit, és igény esetén további információkkal szolgál az ügyfél számára a folyamatról, melyben részt vesz. A coach nem tesz hamis állításokat arról, hogy az ügyfél, illetve a megbízó mit kapnak a coaching folyamattól és a coachtól. Tudomásul veszi és szerződésben erre kötelezettséget is vállal, hogy az ügyfélnek jogában áll a szerződést bármikor felbontani és a folyamatot abbahagyni.
Titoktartás
A coach köteles bizalmasan és titoktartással kezelni minden, a cégre és ügyfélre vonatkozó információt, kizárólag egyértelmű megállapodás vagy szerződés alapján adhat ki információt harmadik személynek (hacsak erre törvény nem kötelezi). Szükséges továbbá egyértelműen rögzítenie a coachingról szóló információknak a coach, az ügyfél és a megbízó közötti átadásának feltételeit is. Különösen fontos egyértelmű megállapodás kötése a beszámolási folyamatról és formákról a coaching folyamatot finanszírozó szervezettel (megbízó). A coach a megbízóval nem oszthatja meg az ügyfélről a folyamat során tudomására jutott információkat. A titoktartásra vonatkozó megállapodást a folyamat egésze és a folyamat befejezése után is köteles a coach betartani.
A tréning
A tréner tudást ad át és képességeket fejleszt, tanít, attitűdöt formál csoportos helyzetben. Rövid elméleti ismertetések, továbbá feladatok és gyakorlatok alkalmazásával tanulási helyzeteket teremt, tanulásra ösztönöz. Ismeretek és készségek elsajátítását és kipróbálását teszi lehetővé. A megélt szituációt a tréning résztvevői közösen megbeszélik, a tapasztalatokat leszűrik, jellemző élet- vagy munkahelyzeteket figyelembe véve tanulási lehetőségeket határoznak meg. A problémák és kérdések személyre szabott megbeszélésére és megoldására azonban a tréning jellemzően nem ad lehetőséget, nagymértékben standardizált.
A tréningnek az átadandó tudás és az elsajátítandó képességek tekintetében világos és meghatározott célja és várakozása van. A résztvevők a konkrét témával kapcsolatosan számítanak arra, hogy az előre meghatározott tudást a tréning során megkapják.
A coaching eredményét tekintve nyitott végű, nem tudni, hogy a résztvevő a folyamatból és a folyamat során mit fog tanulni.
A tréning rövid időtartamú. A coaching jellemzően hosszabb időtartamú és a folyamattal foglalkozik. Hosszabb tartama és a megvalósítás támogatása révén tartós változás elérésére képes.
A tréning a coachingtól személyességének mértékében is különbözik. Kevésbé alkalmas egyedi, személyre szabott fejlesztésre, olyan mértékű egyedi figyelem nyújtására, mint a coaching.
A mentorálás
A mentorok olyan személyek, szakemberek, akik kimagasló tudással és nagy tapasztalattal rendelkeznek saját szakmai területükön. Ezt adják át azoknak, akik kevesebb tudással és gyakorlattal bírnak. A mentorok segítenek eligazodni a szakterületen és a munkahelyzetben, segítenek beletanulni új feladatokba. A mentoráltat gyakran tanácsok nyújtásával vagy a munkakörnyezet, a kultúra, a szabályok, a mentorált pozíciójának jobb megértésével segítik, vagy valamilyen speciális tudásra tanítják őket. E tekintetben a mentorálásnak inkább tanító, tudásátadó jellege van, tanító-tanítvány viszony jellemzi.
A mentornak általában terve, elképzelése van a mentorált számára, míg a coachnak a coachee számára nincs, a coach nem határozza meg a folyamat tartalmát és alakulását. A mentor olyan személy, akiben a mentorált megbízik, elfogadja támogatását. A mentorálás függ a szervezet ismeretétől, a szervezettel kapcsolatos jelentős tapasztalatoktól. A mentor saját vállalati tapasztalatai alapján ad tanácsot, nyújt segítséget.
A terápia
A pszichoterápia célja a kliens működészavarának, betegségének, esetleg kapcsolati zavarának vagy élethelyzeti problémájának megoldása.
A terápia jellemzően speciális és jelentős egyéni problémákra fokuszál, mint pl. traumák, függőségek, kapcsolati zavarok, lelki betegségek, melyek múltbeli sérülésekből fakadnak. Életviteli, lelki segítséget nyújt nehéz belső vagy külső életszituációkban. A terápia gyakran a diszfunkcionális viselkedés kezelésére irányul, gyógyításorientált. Ettől eltérően a coaching ügyfelek olyan felnőttek, akik kielégítően működnek, szellemileg-lelkileg „egészségesek”. A coaching az ügyfél szellemi-lelki fejlődésével foglalkozik, az egészséges embert igyekszik a még nagyobb siker, hatékonyságának növekedése irányába mozdítani.
A terapeuták jellemzően a múltban keresik az okokat, a múltat vizsgálják és céljuk, hogy megmagyarázzák, illetve korrigálják a kialakult zavarokat, megszüntessék a tüneteket, esetleg új készségeket alakítsanak ki. A coaching elfogadja a jelent és a jövő felé tekint, a jelen feltárásával és a jövő megtervezésével foglalkozik. A jövő lehetőségeire fokuszál, nem a múlt hibáira, jellemzője a cél alapú megközelítés.
A terápia többet foglalkozik a kliens érzéseivel, gondolkodási zavaraival. A folyamatban gyakran fájdalmas érzéseket tárnak fel, hogy megoldják őket. A coachingban az érzés nem elsődleges fókusz, a gondolkodás és motiváció által támogatott viselkedésen és cselekvésen van a hangsúly.
A legszembetűnőbb hasonlóság a coaching és a pszichoterápia között a módszertanban látható. A coaching a pszichológia eszköztárának jelentős részét átvette és használja. Közös vonás a két szakma tekintetében az önismeret fontossága. Hasonlóan elvárt mindkét szakma képviselőivel szemben az empátia, a kommunikációs készség, a felelősségérzet, a szakmai távolságtartás, a titoktartás.
